VOORKOM EEN JETLAG EN WEES DEZE RITMESTOORNIS EEN STAPJE VOOR

Niemand ontvangt een jetlag met open armen, maar helaas hebben we er allemaal weleens last van. De verschijnselen als moeite met slapen, uitdroging en concentratiestoornissen kunnen uw reis flink verpesten. Denk aan situaties waarbij u te moe bent om bezienswaardigheden te bezoeken, bijna uw ogen niet open kunt houden tijdens ontmoetingen met zakenpartners of simpelweg niet de gezelligste versie van uzelf bent, voor de rest van het reisgezelschap. Er is echter ook goed nieuws, want er zijn tegenwoordig slimme trucjes waarmee de gevolgen van een jetlag binnen de perken blijven.

Om mee te beginnen – wat is een jetlag precies?
Een jetlag is een ritmestoornis, die voorkomt wanneer we in een korte tijd veel tijdzones doorkruisen. Met als gevolg dat het ritme van de hersenen niet meer in balans zijn met de lokale tijd en hierdoor onze biologische klok goed in de war raakt. Kostbare dagen van een vakantie gaan hieraan verloren…

U kunt een jetlag de baas zijn door thuis voor vertrek de nodige voorbereidingen te treffen, gevolgd door in het vliegtuig enkele maatregelen te nemen en tenslotte tijdens uw vakantie alert te blijven.

Thuis voor vertrek
1. Rust voor vertrek goed uit. Houd de dag voordat u het vliegtuig instapt vrij, zodat de vakantie
voorbereidingen op een rustige manier van start gaan. Dit minimaliseert de stress.
2. Stel de dag voor vertrek al op uw horloge en mobiele telefoon de lokale tijd van de bestemming in.
Zo kunt u alvast wennen, en is de voorpret officieel begonnen. Het werkt enthousiasmerend.
3. Probeer afspraken op de avond voor of op de dag van vertrek te vermijden.
4. Heeft u een verre reis gepland? Dan is het goed om een week van tevoren te beginnen met het
aanpassen van uw slaapritme. Als u naar het oosten op vakantie gaat kunt u het beste de dagen
voor vertrek iets eerder op staan en gaan slapen. Mocht u voorkeur uitgaan naar het westen geldt
het omgekeerde, dus kunt u beter juist iets later op staan en gaan slapen. Wanneer u dit ritueel
een weeklang iedere dag herhaald, en consistent met een halfuur opbouwt, zult u verstelt staan.

In het vliegtuig
1. Drink genoeg water, om uitdroging uit te sluiten.
2. Vermijd cafeïne en alcohol, vanwege de vlieghoogte hebben ze sterker effect op uw lichaam.
3. Probeer aan boord van het vliegtuig het slaapritme aan te houden wat u gewend bent.
4. Neem wanneer nodig een kussentje, oogmasker en oordopjes mee.

Tijdens uw vakantie
1. Zorg dat u genoeg tijd buiten in de frisse lucht doorbrengt.
2. Geef niet toe aan vermoeidheid, en probeer meteen in het ritme te komen van de nieuwe omgeving.
3. Pas u aan. Hoe sneller, hoe beter. Ga dus niet slapen, maar stel u actief op.
4. Eet voldoende vitamines, zoals; fruit groenten of supplementen voor extra energie.

Enkele tips van onze volgers over hoe zij omgaan met een jetlag:

Ed van der Schaft: “Word je voor dag en dauw wakker ga er dan op uit. Plan een trip naar een wat verder gelegen doel. Een park, natuurgebied of mall. Buiten zijn helpt om aan het tijdverschil te wennen. Maak er een dag met rustmomenten van en dan ‘s avonds normale tijd het bed in. Altijd leuk.

Marlies Smits: “Griepverschijnselen… Oplossing: Zodra je in het vliegtuig zit, zet de tijd van je horloge op de actuele tijd van het land waar je naartoe gaat. Neem ook zoveel mogelijk het eet- en slaappatroon van daar aan, dus ga niet ontbijten omdat het nu eenmaal ochtend is tijdens het vliegen terwijl het avond is in het land van aankomst. Veel water drinken. Succes!”

Jos Velthuis: “Elke dag een uurtje later naar bed tot je weer op de normale tijd naar bed gaat. Dag of 4 , dan ben je er vanaf.

Marlies van der Berg: “Heel veel mensen gaan ‘s middags slapen op hun eerste dag omdat ze toch vakantie hebben. Hoe verleidelijk ook, niet doen. Hele dag wakker blijven en ‘s avonds vroeg naar bed. Zorg dat je lekker op verkenning gaat en lunch buiten je hotel zodat je niet naar bed kan gaan. De dag van aankomst tot een redelijke tijd wakker blijven en dan gaan slapen niet meteen naar bed gaan. Dus inderdaad meteen aanpassen aan lokale tijd eindbestemming, al bij instappen op Schiphol.

Lida van Beveren: “Voor mij is de oplossing om een jetlag te voorkomen, draag twee dagen en voor heel veel tijd verschil meerdere dagen, voor dat je gaat vliegen een horloge met twee uurwerken of twee horloges dragen zet er een al op de tijd van waar je naar toe gaat. Ga je dan al aanpassen met je dag- en nachtleven. Bij mij is dat een hele goede oplossing.”

Marion Bloem: “Bij jetlag met de blote knieholten in de zon, liefst rennen of wandelen, in elk geval voldoende bewegen voor aanmaak endorfine.

Over Redactie

Speak Your Mind

Tell us what you're thinking...
and oh, if you want a pic to show with your comment, go get a gravatar!